Aamunavaus ja samalla tutustuminen jaettuun dokumenttiin:
Ensin: Millainen eläin olen sosiaalisessa mediassa?
ASKEL 1
Millaisin taidoin?
- Ope.fi-taitotasot (taso I koulutuksen järjestäjän vastuulla, tasoille II ja III tarjolla mm. Opetushallituksen rahoittamaa henkilöstökoulutusta)
- Opeka (koulun opetusteknologian käytön kartoittaminen)
- OPH: Sosiaalisen median suositukset:
ASKEL 2
Tekijänoikeudet ja käyttöehdot
- Tekijänoikeudet opetuksessa (perusasiat)
- Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa
- Edu.fi: Vanha aineisto (päivitettävänä)
- Omatoimiseen tutustumiseen syventävää tietoa: Elias Aarnio ja Tarmo Toikkanen: Tietosuoja, tietoturva ja tekijänoikeudet
- ASKEL 1 ja 2: Hyvä tiivistelmä linkkivinkkinä: Harto Pönkä: Sosiaalisen median käyttöehdot ja opetuskäytön suositukset
ASKEL 3
Rehtori sosiaalisessa mediassa
Esimerkkejä:
ASKEL 4
Twitter
- Ohje Twitter-tilin perustamiseen
- Aktiivisia suomalaisrehtoreita Twitterissä
- Aktiivisia suomalaisopettajia Twitterissä
- 100 kiinnostavaa suomalaista Twitterissä (YLE:n listaus kesällä 2012)
- #finnedchat tunnisteena suomalaisen koulumaailman kotimaisissa ja kansainvälisissä keskusteluissa, tunnisteeseen liittyvä blogi http://finnedchat.blogspot.fi/
- Valikoituja Twitter-linkkejä
ASKEL 5
FacebookKoulumaailmaa Facebookissa:
- Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa -ryhmä
- Tietokoneet yo-kirjoituksissa -ryhmä
- Tablet-laitteet opetuksessa -ryhmä
ASKEL 6
Oppilaistos sosisaalisessa mediassaVINKIT
Kotisivu koululle (mikäli koko kunnalla ei ole kaikille tarjottavaa yhteistä ratkaisua? Vinkkejä:
- Jos koululla on käytössä Moodle, sillä voi tehdä avoimet sivut, jotka toimivat kotisivuina
- Blogi voi toimia koulun kotisivuna, erityisesti Wordpress-blogi monipuolisuudessaan taipuu hyvin tähän tarpeeseen, esimerkkinä Rantakylän yhtenäiskoulu
- Myös wiki voi toimia kotisivuna, käytettyjä wikipalveluita tähän tarkoitukseen Purot.net (maksullisella palvelulla mainokseton), Wikispaces tai Confluence (kaupallinen palvelu)
- Julkaisujärjestelmät: suosituimpia Joomla tai Drupal
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti